دانستنی هایی برای سالمندان

کتاب دانستنی هایی برای سالمندان

کتاب دانستنی هایی برای سالمندان
مولفین: حمیدرضاخوشنویس،دکتر آرزو سازگار، دکتر قاسم سازگار
پیری یک فرآیند طبیعی برای تمام موجودات زنده است. در حقیقت همه ما از زمانی که متولد می شویم، سالمندی را آغاز می کنیم. سن پیری مرحله نهایی دوران زندگی است، بنابراین پیری را نمی توان متوقف نمود، بلکه می توان با مراقبت صحیح به تاخیر انداخت. دوران سالمندی، دوران بهره گیری از تجربیات است و انسان در آن دوره تجربیات خود را به نسل آینده انتقال می دهد.
امروزه تعداد سالمندان در کلیه کشورهای جهان درحال افزایش است. سالمندان یکی از اقشار جامعه هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند. اگر سالمندان و خانواده های آنان توصیه های بهداشتی را رعایت کنند، می توانند از بسیاری از حوادث ناگوار پیشگیری نمایند.
بنابراین لازم است همه افراد با یادگیری شیوه زندگی سالم طوری زندگی کنند که در آینده سالمندانی سالم داشته باشند.
اصولاً در دوران پیری تغییرات زیادی در وضعیت بدنی ایجاد می گردد، از جمله کاهش قدرت بدنی، اختلال در سیستم های مختلف بدن، بخصوص سیستم گوارشی، قلبی و عروقی، اعصاب و سیستم ایمنی، این تغییرات خود مسبب بروز پاره ای مشکلات و بیماریها در این دوران می گردد.
از مشکلات شایع این دوران می توان به پوکی استخوان، یبوست، کم خونی، بی اختیاری ادرار، اختلالات روانی( اضطراب و افسردگی)، فشارخون، بیماری قلبی و دیابت اشاره کرد.
در نظر داشته باشید که سالمندی بیماری نیست. با بالارفتن سن، تغییرات طبیعی در کلیه اندام های بدن ایجاد می شود که با رعایت برخی نکات ساده می توان از بروز مشکلات جلوگیری و با مراقبت صحیح به دوران سالمندی توام با سلامتی و نشاط دست یافت.
در این کتاب سعی بر این است تا سالمندان عزیز به توانایی های بالقوه خود پی ببرند و بتوانند سلامت جسمی و روانی داشته باشند و در جامعه مطابق با خواسته ها و قابلیت های خود مشارکت کنند.
در نظر داشته باشیم نمی توان برای انسان ها تاریخ مصرف تعیین کرد. داشتن افراد سالمند سالم یک منبع با ارزش برای خانواد ها، جوامع و اقتصاد محسوب می شود. به امید روزی که افراد جامعه به ویژه نسل جوان به ارزش نسل گذشته خود پی ببرند و به این عزیزان احترام و توجه نمایند چرا که سالمندی و کهولت سن تنها ایجاد عارضه و وابستگی سالمند نیست بلکه نیاز به توجه به ارزش های وجودی، احترام، نوازش و ایجاد یک رابطه عاطفی مناسب و مؤثر است.

زنده و جاری باشید.
آرزو سازگار- پاییز1401