5 راز برای داشتن فرزندان شاد

در جامعه ی امروزی با پیشرفت تکنولوژِی و مطالعات روانشناختی والدین بیشتر از گذشته روی تربیت فرزندان خود دقت می کنند و به همین دلیل به دنبال دانش و اطلاعات کافی در این زمینه هستند تا روابط گرم و صمیمی را در خانواده ایجاد کنند و فرزندانشان نیز افرادی کار آمد و همراه سلامت روان در بزرگسالی باشند . در ادامه به راز هایی برای داشتن فرزندان شاد اشاره می کنیم .
پذیرش فرزندان بدون قید و شرط :

منظور از حس پذیرش فرزندان بدون قید و شرط این است که والدین از مرحله ای که تصمیم به داشتن فرزند می گیرند فرزند خود را به عنوان عضوی جدید و دوست داشتنی پذیرفته و آماده ی حضور کودک در زندگیشان شوند . این پذیرش باید در ذهن پدر و مادر به طور کامل صورت بگیرد . بر اساس گفته ی مشاور خانواده خوب منظور از قید و شرط مثلا جنسیت ، ظاهر ، چندمین فرزند بودن ، شرایط خانوادگی در هنگام تولد فرزند و امثال آن ها می باشد که در بسیاری از موارد باعث می شود برخی والدین نتوانند حضور فرزند جدید را به طور کامل بپذیرند . این روند باید پس از تولد نیز ادامه پیدا کند . این پذیرش که در ذهن والدین وجود دارد فارغ از رفتار ، تحصیل و شغل ، شیوه ی کلامی و تفکر فرزندان می باشد . پس ما کودکانمان را همانگونه که هستند باید بپذیریم .

تمرکز کامل در زمان مکالمه با فرزندان :

زمانی که با فرزندان صحبت می کنید و به ویژه زمانی که آن ها سراغ شما می آیند و با شما صحبت کرده ، سوال می پرسند و یا دوست دارند زمانشان را با شما سپری کنند ، نباید هیچ چیزی تمرکز شما را به هم بزند و به آن ها این پیام را بدهد که با توجه و تمرکز در خدمتشان نیستید . زمانی که شما مشغول کار دیگری هستید برای مثال تلویزیون تماشا می کنید و کودکتان نزد شما می آید بهتر است که توجه خود را معطوف به کودک کنید . زمانی که با نگاه کردن به تلویزیون جواب کودک را بدهید و به او توجه نکنید . برایش بسیار نا خوشایند خواهد بود .

رفتار متقابل مناسب والدین با یکدیگر :

فرزندان ما از همان ابتدای ورود به دنیای خانواده ، رفتار های والدین خود نسبت به یکدیگر را به عنوان الگوی رفتار مناسب انتخاب می کنند و به احتمال زیاد در بزرگسالی نیز این الگو را وارد رابطه ی خود می کنند . این که پدر و مادر در حضور فرزندان بتوانند به یکدیگر مهرورزی ، احترام متقابل ، ابراز علاقه دو سویه ، در خواست و پاسخگویی ، گذراندن زمان با یکدیگر و سازگاری را نشان دهند ، بسیار ارزشمند بوه و باعث می شود یک رابطه ی پایدار و محترم را داشته باشند و از افکار منفی آسیب زا ، بی مسئولیتی ، بد بینی ، بی احترامی و امثال آن ها دوری کنند .